Van journalist naar mediacoach voor kwetsbare kinderen

Mensen die helemaal klaar zijn met hun baan en wat anders willen. Maar wát? Vandaag een voorbeeld van iemand die een andere kant is opgegaan. Gemotiveerd en bevlogen.

In 2014 ervaart Elizabeth de reorganisatie van het bedrijf waar zij werkt als een zeer rücksichtsloze exercitie: er komt een nieuw organisatieplaatje en medewerkers worden zonder veel overleg in de nieuwe functies geduwd. Dat overkomt Elizabeth ook. Zij moet naar de afdeling Marketing en Communicatie waarmee zij totaal geen affiniteit heeft. Zij gaat onder protest aan de slag maar wordt overspannen, gaat na enige tijd te snel weer aan het werk, en concludeert dan: ‘dit past niet’ en ‘gaat niet lukken’. Elizabeth voelt zich niet op haar plek en kan zich niet meer vinden in de nieuwe bedrijfscultuur. Ze brengt haar situatie ter sprake, maar haar werkgever weet geen passende, andere functie voor haar te vinden. In onderling overleg vertrekt Elizabeth. En zo klopte zij bij mij aan voor een outplacementtraject.

Elizabeth heeft een achtergrond in de journalistiek, heeft voor verschillende kranten gewerkt totdat zij in 2000 besluit geen harde ‘nieuwsneus’ te hebben. Ze is toe aan een nieuwe uitdaging. Als vrijwilliger wordt zij lid van het algemeen bestuur van de Stichting Europa Kinderhulp (EKH). Deze stichting is een landelijke vrijwilligersorganisatie die jaarlijks duizenden kansarme kinderen uit allerlei Europese landen voor een kostenloze vakantie bij Nederlandse gastgezinnen uitnodigt en plaatst. Hier kan Elizabeth haar organisatietalent en haar passie volledig kwijt. Haar moeilijke jeugd is haar drive.

Zij besluit de journalistiek te verlaten om haar passie om iets voor kinderen te kunnen betekenen, ook professioneel aan te pakken. Dan vindt zij het bedrijf waar zij als Coördinator Ambassadeurs & Acties gaat werken. Veertien jaar lang was er alle ruimte om dit bedrijf op te bouwen. Elizabeth is een echte pionier met een groot organisatietalent. Tot de reorganisatie in 2014 alles anders maakt.

In gesprekken met mij wordt al snel duidelijk dat haar passie om ‘iets’ te betekenen voor kwetsbare kinderen niet is verdwenen. Via het schrijven van haar biografie, het doen van persoonlijkheidstest, het in kaart brengen van haar talenten en kwaliteiten en last but not least het formuleren van haar missie wordt het steeds duidelijker wat haar focus is. ‘Bij toeval’ ziet ze op LinkedIn een functie voorbijkomen als innovatieadviseur bij een organisatie voor sterke jeugd. Ze is niet alleen blij verrast door de inhoud van de functie die haar naadloos past, maar ook door het feit dat ze haar toekomstige baas kent uit haar vorige werkkring. Bovendien is het een parttime baan. Dat wil Elizabeth graag want ze wil ook als freelancer aan de slag. Ze solliciteert, wordt geselecteerd en begint per 1 april 2015.

Haar ervaring als journalist en webmanager hebben haar op het idee gebracht om naast haar werk de opleiding tot mediacoach te volgen. Ze start de opleiding in het voorjaar. Omdat Elizabeth ook als freelancer aan de slag wil, wordt de outplacementcoaching omgezet in ondernemerscoaching. Vragen als ‘Ben ik geschikt voor zelfstandig ondernemerschap? Heb ik de passende competenties? Welke missie heb ik? Wat voor bedrijf wil ik neerzetten?, enzovoorts’ komen aan de orde. Elizabeth krijgt zo een heldere visie op haar ondernemerschap en weet wat haar missie, focus en prioriteiten zijn. Ze weet wat haar doelen zijn en hoe ze er mee aan de slag gaat. Met een duidelijke missie zet ze nu haar bedrijf als mediacoach voor kwetsbare kinderen (4KindKRACHT) neer en weet zich in de markt te presenteren en te onderscheiden.

In Elizabeths geval is haar carrièreswitch een opnieuw ontdekken en rangschikken van haar kwaliteiten en talenten. Bovendien is zij lenig van geest, weerbaar en wendbaar. Dat heeft haar geholpen om relatief snel deze move te maken. En dan lijkt de omgeving ook altijd weer als vanzelf goed mee te werken…

Bellen