Hoe maak je een verpletterende eerste indruk?

Voordat je op een sollicitatiegesprek gaat, is er heel wat werk aan de winkel. Je moet bijvoorbeeld weten wat jou bijzonder maakt, wat anderen uniek aan jou vinden, waarin jij het verschil maakt, en wat je voor anderen wilt betekenen. Vervolgens is het van belang te weten wat jij belangrijk vindt in werk en wat je waarden zijn. En tot slot moet je weten op welke branches of welke werkgevers jij je richt.

Wie ben jij?

Als je dit allemaal weet, wat ga je dan doen om jezelf positief te presenteren? Dat kun je doen in online profielen, op je cv, in een elevator pitch, bij netwerkbijeenkomsten of op vakbeurzen. Alle informatie die je over jezelf verzameld hebt, kun je vervolgens samenvatten in een aantal trefwoorden. Met deze trefwoorden kun je online gevonden worden als je ze systematisch verwerkt in je profiel. Herkennen anderen jou in je profiel? Ben jij dat écht? Als je dat doet, vormen anderen een juist beeld van jou. Hier kun je van profiteren, je zult in andermans gedachten zijn en je naam zal worden genoemd. Klinkt allemaal redelijk eenvoudig, niet?

Presentatietips

Dat is het allerminst, weet ik uit ervaring. Enige begeleiding doet wonderen. Hier wil ik volstaan met enkele tips:

1. Leer te praten in baten. Wat kom jij brengen? Voor welk probleem ben jij de oplossing? Ik merk vaak dat sollicitanten veel te veel vanuit zichzelf praten: waar zij goed in zijn, wat zij zoeken, waarom zij die baan willen. Daar zit een werkgever niet op te wachten. Die wil weten of jij hun probleem kunt oplossen, of jij daarvoor de passende competenties in huis hebt en of je in het team en bij de organisatie past. Doe dat met oprecht enthousiasme, nooit te langdradig en to the point.

2. Onderbouw je sterke punten. Dat betekent dus dat je je goed moet voorbereiden op het sollicitatiegesprek. De interviewer wil bewijzen! Samenwerken, klantgerichtheid en overtuigingskracht zijn de drie belangrijkste competenties waar werkgevers anno 2015 om vragen. Met behulp van de STARR-methode kun je heldere en concrete voorbeelden geven van je ervaring en kennis. STARR staat voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie. Als je zegt dat jij overtuigingskracht hebt, dan kun je dit onderbouwen door een voorbeeld uit je werkervaring te nemen en te vertellen:
a. Wat de situatie was waarin het voorbeeld zich afspeelde?
b. Wat je taak was of welke taak je op je hebt genomen?
c. Welke actie jij ondernam?
d. Wat het resultaat daarvan was?
e. Hoe je daarop terugkijkt (reflectie)

3. Wees je bewust van je non-verbale communicatie. Zeker niet onbelangrijk! Maak je niet klein maar neem ruimte in. Doe de power pose, voordat je de kamer ingaat waar het sollicitatiegesprek plaatsvindt. Doe je armen in de lucht en voel alsof jij het gaat maken. Dit klinkt wellicht krankzinnig maar het werkt. Bekijk het YouTube-filmpje van Amy Cuddy, Your body language shapes who you are en laat je overtuigen.

Bellen